КОМУНИКАЦИОННА (PR) СТРАТЕГИЯ НА ПРОЕКТA
КОМУНИКАЦИОННА (PR) СТРАТЕГИЯ НА НАУЧЕН ПРОЕКТ НА ТЕМА: „Модел на ефективна визуално-комуникативна и медийна среда за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии чрез споделени пространства“
Базова организация: СУ „Св. Климент Охридски“
Ръководител на научния колектив: проф. Теодора Петрова, декан на Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) 2011-2019 г.
СЪДЪРЖАНИЕ
1.Основна цел на Комуникационната стратегия
2.Специфични цели на Комуникационната стратегия
3. График на изпълнението на проекта
4. Принципи нa Комуникационната стратегия
5.Идентифициране на целевите групи и на заинтересованите страни
6.Дейности, инструменти и необходими ресурси на Комуникационната стратегия
7.Мониторинг и оценка
8.Очаквани резултати
Основна цел на стратегията:
Целта на настоящата PR стратегия е да планира популяризирането на резултатите и научните постижения, свързани с проекта. Стратегическите комуникационни инструменти са приложени спрямо целите на проекта според 36 месечния срок за изпълнение.Главната цел на проекта е разработването на модел на ефективна визуално-комуникативна и медийна среда за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии чрез споделени пространства, който в качеството си на теоретичен модел, ще осигури необходимия критически перспективизъм за промисляне на досегашните политики и практики за привличане на публики. Предвидено е моделът да бъде базиран върху съвременните схващания за визуалната култура, визуалните изкуства, културните и творчески индустрии и новите медии, отчитайки общите характеристики на ценностната нагласа и промененото мислене на индивида, социокултурната общност и обществото като цяло, и да бъде съобразен с актуалните национални, регионални и европейски културни, културно-развлекателни и образователно-възпитателни политики, основани на глобалния достъп и използването на глобалните информационно-комуникационни и медийни мрежи.
Също така е необходимо, с цел популяризирането и презентирането произведенията на съвременните изкуства и продуктите на културните и творчески индустрии в национален и наднационален контекст, и включването на България в Свободната световна арт сцена да бъдат разгледани и проучени различни възможности за тяхното създаване, представяне, разпространение, потребление и осмисляне, от страна на публичните културни и художествени институции (музеи, галерии, иновативни арт пространства, фестивали, културни и арт събития) в контекста на изграждането на национална художествена идентичност, на формирането и възпитаването на нови публики.
Специфични цели на стратегията:
Стратегическата комуникация винаги е била ключова за постигането на зададените цели в една научна разработка. Чрез използването й биха могли значително да се подпомогнат следните практически цели на проектната стратегия:
- Запознаване на нови публики със сравнително новата за страната ни тема;
- Разпространение на комунакционни послания към целевите групи;
- Увеличаване на положителния рейтинг на резултатите от изследванията;
- Привличане на вниманието на широк кръг държавни институции и/или източници на частно финансиране за развитието на медийна среда,ефективно насочена към публиките, интересуващи се от култура и творчество в споделени пространства;
- Привличане на интерес от страна на нови потенциални партньорства с научни организации;
- Насърчаване присъединяването на повече талантливи студенти и учени към полето на разработките;
- Утвърждаване на колективната научна репутация и популярност – на национално и международно ниво;
- Подпомагане на изследователската работа чрез намиране на допълнително финансиране от страна на поддръжници, лицензианти или индустриалци, които могат да използват резултатите в свои разработки;
- Генериране на пазарно търсене чрез новия метод на предлагане на произведения на изкуството чрез споделени пространства.
График за изпълнението на проекта
РП/месец | 01-03 | 04-06 | 07-09 | 09-12 | 13-15 | 16-18 | 19-21 | 22-24 | 25-27 | 27-30 | 31-33 | 34-36 |
РП 1.1 | ||||||||||||
РП1.2 | ||||||||||||
РП 1.3 | ||||||||||||
РП 1.4 | ||||||||||||
РП 1.5 | ||||||||||||
РП 2.1 | ||||||||||||
РП 2.2 | ||||||||||||
РП 2.3 | ||||||||||||
РП 2.4 | ||||||||||||
РП 2.5 |
Принципи на Комуникационната стратегия
- Прозрачност – всички дейности по тази стратегия ще бъдат широкопопуляризирани за осигуряване на пълна прозрачност за широката общественост, за идентифициране на целевите групи и всички заинтересовани страни по проекта.
- Партньорство – Комуникационната стратегия ще бъде изпълнявана в тясно сътрудничество с основните заинтересовани страни и партньори.
- Отчетност и публичност – ще се създадат условия за провеждане на дискусии, за предоставяне на балансирана и обективна информация, за осигуряване на възможности за изразяване на предложения и очаквания от страна на експерти и потребители.
Предвидените мерки се изпълняват, като се отчитат специфичните нужди на отделните целеви групи и заинтересовани страни.
Идентифициране на целевите групи и на заинтересованите страни
Целева група (ЦГ) 1 – външна целева група; Целева група (ЦГ) 2 – вътрешна – включва екипа за изпълнение на проекта,Управителния съвет на проекта, учени и експерти. ЦГ 1 обхваща цялото българско общество, с акцент към младите публики, интересуващи се от изкуство и култура,както и специфичните арт публики: художници, куратори, съдатели, оценители и потребители на изкуство. Дейностите по информация и публичност, насочени към ЦГ 1, имат за цел да изградят доверие в обществото и да спомогнат за осъзнаване на приноса на науката за развитието на медийните, визуални и информационни похвати, свързани с изкуството в споделени пространства. Определянето на информационните нужди на целевите аудитории ще отчита мненията, знанията и нагласите на идентифицираните обществени групи по отношение наличието на информация по темата. Постигането на конкретните цели на настоящата стратегия зависи от планирането на обхвата и характера на основните послания, които да се отправят към приоритетните и кореспондентни целеви аудитории.
Дейности, инструменти и необходими ресурси на Комуникационната стратегия
I. Медийно популяризиране сред целевата аудитория:
1.Разпространението на информация сред широката общественост относно резултатите от научните изследвания, в хода на изпълнение на проекта, е базирано главно онлайн, а също така и върху традиционни медии. Това включва:
1.1. Регулярни публикации в социални мрежи като Фейсбук и Туитър, в профилите на ФЖМК. Създаване на допълващ профил в Инстаграм, за постигане на т.нар.“кръстосан ефект“ спрямо целевите групи, чрез публикации, насочени към младежката аудитория. Целта е през влиянието на тези най-бързи в съвремието медии да се създаде мрежа от последователи и потребители, за които навременното представяне на резултатите от изследванията да бъде полезно в тяхната настояща и бъдеща дейност.
1.2 Създаване и поддръжка на уебсайт на проекта, към който да се реферират посланията и резултатите за заинтересованите страни, в синхрон с останалите комуникационни канали;
1.3. Публикации и интервюта в Интернет уебсайтове като: nauka.offnews.bg, dnevnik.bg, 24chasa.bg, trud.bg, darik.bg и др.;
1.4. Телевизионни публицистични предавания, в които поканените участници-изследователи да разяснят същностната концепция на научното изследване и по този начин да популяризират темата сред обществото. Примери за такива програми са :„Денят започва с култура“ – БНТ, сутрешни блокове на телевизиите, както и репортажи в съботно-неделните публицистични програми на трите водещи телевизии: БНТ, Би Ти Ви и Нова.
II. Участия в научни конференции и публикации
1.Участия на български изследователи и учени, участници в проекта, в национални и международни научни конференции, с представяне на доклади или постерни научни съобщения.
2. Научни публикации в издания с импакт фактор (Web of Science) или импакт ранг (Scopus), или публикации в научни издания, реферирани в Web of Science и Scopus, без импакт фактор/ранг.
3.Участия в културни събития, изложби, симпозиуми.
III. Вътрешно представяне на проекта:
- Организиране на събитие-дискусия във ФЖМК, непосредствено след крайния срок на изпълнение, заложен в проекта. На него ще бъдат поканени учени и преподаватели от СУ и Националната художественa академия, както и заинтересовани страни от други институции. Ще бъдат представени резултатите от изследванията и научните приноси и ще се дискутират бъдещите възможности за научно развитие в конкретната сфера.
Мониторинг и оценка
За целите на настоящия документ понятието„мониторинг“се определя катодейност по систематичното събиране, анализ и използване на информация с цел управленски контрол, идентифициране и предприемане на корективни действия при реализиране на PR стратегията по проект „Модел на ефективна визуално-комуникативна и медийна среда за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии чрез споделени пространства“ . По време на мониторинга се набират количествени и качествени данни за прилагането и реализирането на заложените дейности, като напредъкът към текущия момент се оценява в сравнение с първоначалните очаквания, за да се определят евентуални необходими корективни действия.
Очаквани резултати
Очакваните резултати се свързват с осигуряването на необходимия научен информационен ресурс, необходим за разработването на модел на ефективна визуално-комуникативна и медийна среда за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии чрез споделени пространства. Те се измерват с разработването на иновативни методи и подходи за разбиране на визуално-пластичните изкуства и за създаване на национален художествен контекст, стимулиращ творческите процеси и улесняващ двупосочната връзка между създателите и потребителите на изкуство и на културни продукти и услуги, както и с брой публикации и интервюта по конкретната тема. В прагматичен план това означава разработване на стратегическа теоретична рамка и на мерки за предприемане на последователни практически стъпки за прилагане на модела на ефективна визуално-комуникативна среда, в която създателите и потребителите на изкуство, производителите на културни продукти и услуги, културните и арт посредници, потенциалните и нови публики, колекционери, меценати, субектите на културно-развлекателната дейност, субектите на културната политика, културните и творчески индустрии, представителите на професионалните художествени гилдийни организации и др., да функционират ефикасно и ефективно и да отговарят адекватно на предизвикателствата на глобалния пазар на изкуството и този на културни продукти и услуги. В този смисъл проектът включва изграждането на пилотен бранд на споделено арт пространство и формирането на общностна художествена идентичност.
В резултат на реализирането на комуникационната стратегия на проекта ще възникнат условия за подобряване на медийната среда, където процесите на създаване и провеждане на културните и художествени политики за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата, културните и творчески индустриии чрез споделени пространства ще бъдат популяризирани сред целевите групи. Конкретните научни приноси ще синтезират изследванията и ще послужат като теоретична основа, която кореспондира пряко с практическото приложение и развитие на визуално-културния модел, заложен като цел на проекта. Осъществяването на тази цел в смисловата рамка на ефективното функциониране на системите на културата, изкуствата и образованието в страната и осигуряване на устойчивото развитие на всички форми на изкуството и на творческа изява, базиращо се на вътрешно администриране и управление на процесите в институционалните и обществени организационно-управленски структури, ще допринесе за формирането на успешен модел на ефективна визуалнокомуникативна среда, осигуряващ идентичност на художествената продукция и практическа реализируемост на културните и художествени политики за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата, културните и творчески индустрии чрез споделени пространства.