За проекта

Основна информация за проекта

Основната цел на проекта е чрез осигуряването на необходимия научен информационен ресурс да бъде изграден модел на ефективна визуално-комуникативна  и медийна среда за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии чрез споделени пространства. В качеството си на теоретичен модел, той ще осигури необходимия критически перспективизъм за промисляне на досегашните политики и практики за привличане на публики и осигуряване на участие в художествения живот и в художествените процеси в България, за разработване на концепции, програми и стратегии, осигуряващи нов ефективен подход за развитие на образователно-възпитателен достъп до художествено съдържание и на естетико-художественото развитие и художествена активност на индивида, общността и обществото като цяло, и за изграждане на нова социокултурна среда.

Сред подцелите са: обогатяване на методите и подходите за разбиране на визуално-пластичните изкуства и за създаване на национален художествен контекст, стимулиращ творческите процеси и улесняващ двупосочната връзка между създателите и потребителите на изкуство; изучаване на световните тенденции в изкуството и запознаване с европейския и световен опит в ръководство и управление на институционалните и обществени организационни структури в сферата на визуално-пластичните изкуства  и културата като цяло, в контекста на формиране на художествено-естетическата култура и възпитаване на нови публики; проучване и анализ на визуално-комуникативните механизми за конструиране на съвременната визуална култура, разглеждана като динамично единство на културни, художествени и визуални практики, навици и умения, споделени визуално-комуникативни пространства и художествени ценности, новите медии, модели на презентация и репрезентация и др.

В прагматичен план това означава разработване на стратегическа теоретичната рамка и на последователни практически стъпки за прилагане на модела на ефективна визуално-комуникативна среда, в която създателите и потребителите на изкуство, производителите на културни продукти и услуги, културните и арт посредници, потенциалните и нови публики, колекционери, меценати, субектите на културно-развлекателната дейност, субектите на културната политика, културните и творчески индустрии, представителите на професионалните художествени гилдийни организации и др., да функционират ефикасно и ефективно и да отговарят адекватно на предизвикателствата на глобалния пазар на изкуството и този на културни продукти и услуги. В този смисъл проектът включва изграждането на пилотен бранд на споделено арт пространство и формирането на общностна художествена идентичност.

Насоченост на изследванията в съответствие с целите на Националната стратегия за научни изследвания и с регионалните, националните и европейските приоритети в областта на научните изследвания

Целите, задачите и насоките на научноизследователския проект са в пряка връзка с Националната стратегия за научни изследвания, в контекста на превръщането на науката в страната ни във фактор за развитието на икономика, основаваща се на знанието и иновационните  дейности и за постигане на динамично устойчиво развитие и икономически растеж, въвеждайки  устойчиви  иновативни модели  за обучение в изграждане на творчески умения, естетично-художествената активност, художественото възпитание и формиране на отношението на индивида, социокултурната общност и обществото към изкуствата и културните и творчески индустрии.  Отчитайки обстоятелството, че стратегията е съобразена с целите на Иновационната стратегия на Република България, и че мерките за нейната реализация са насочени към повишаване културно-творческият потенциал на нацията и този на отделните личности, създавайки условия за повишаване на инвестициите в икономиката чрез укрепване на научния капацитет и чрез осигуряването на адекватни финансови инструменти в подкрепа на културата, изкуствата, образованието, науката и иновациите, предоставяйки на университетите и научните организации необходимата национална институционална и инвестиционна рамка, включително използването на публични финансови средства за НИРД, научноизследователските приоритети на проекта са насочени към проучването, анализирането, адаптирането и прилагането на добрите европейски и световни модели и успешни практики във формиране и провеждането на ефективни политики в изследваната област.

По отношение на националните приоритети, свързани с повишаване на културния и творчески потенциал за развитие и маркетинг на устойчиви и разнообразни, специфични културно-развлекателни продукти и услуги с висока добавена стойност, и с подобряване на базата от знания за приноса на изкуствата, културата, културните и творчески индустрии към устойчивото развитие, научноизследователския проект се придържа към разбирането, че ефективните организационно-управленски дейности в отделните елементи на институционалните, обществени и професионално-гилдийни организационни структури се явяват добра предпоставка за конкурентоспособност и повишаване ефективността на административния капацитет на местно, национално и наднационално ниво, както и за подобряване колективните усилия за създаване и разпространение на иновациите в разглежданите сектори. В този смисъл се застъпва схващането, че е трудно да бъде осъществена Националната иновационна политика без да са налице устойчиви връзки с местните, национални, регионални, европейски и други управленско-властови структури и добра координация на местните, национални и регионални културни политики с европейските. Във връзка с националните и местни приоритети дейности, свързани с подобряване на институционалния капацитет на държавните и местните власти за насърчаване и насочване на иновационните дейности в сферата на културата, културните и творчески индустрии, за подкрепа развитието на публично-частните партньорства и стимулиране на успешните националните и местни клъстери, сдружения и бизнес мрежи, конкурентоспособността се съотнася спрямо провежданите европейски иновационни стратегии и политики, и спрямо провеждането на организационно-управленски подходи и иновативни практики за развитие на междунационалното, междурегионално, междукултурното и междуобщностно сътрудничество. 

Отчитайки ролята на визуалните и културологични изследвания и необходимостта от научноизследователски подход към художествения живот и художествените процеси, насочен към удовлетворяване на потребностите и интересите на публиките, базирано върху икономическите, социалните и културни измерения на устойчивото развитие се подчертава необходимостта от подобряване привлекателността и ефективността на културните и художествени институции, предлагащи културни и арт продукти и услуги, от насърчаване на съвременните творчески търсения в областта на изкуствата, културните и творчески индустрии и подобряване на приспособимостта на организационно-управленски и производствено-изпълнителски кадри и на самите институционални, обществени и корпоративни субекти. Подчертава се също така необходимостта от систематична интеграция на тези изкуства и индустрии в градските, общински и регионални културни политики, чрез подкрепата на инициативи за споделени арт пространства,  на нова визия за съвременно творческо осмисляне на различни градски и ландшафтни пространства, посредством осигуряването на устойчиви механизми за тяхното формиране и развитие

Цели и хипотези

Главната цел на проекта е разработването на модел на ефективна визуално-комуникативна  и медийна среда за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии чрез споделени пространства, който в качеството си на теоретичен модел, ще осигури необходимия критически перспективизъм за промисляне на досегашните политики и практики за привличане на публики и осигуряване на участие в художествения живот и в художествените процеси в България, за разработване на концепции, програми и стратегии, осигуряващи нов ефективен подход за развитие на образователно-възпитателен достъп до художествено съдържание и на естетико-художественото развитие и художествена активност на индивида, общността и обществото като цяло, и за изграждане на устойчива възпитателна, визуално-комуникативна, ценностно-ориентирана, познавателно-развлекателна и естетико-художествена социокултурна среда. Предвидено е моделът да бъде базиран върху съвременните схващания за визуалната култура, визуалните изкуства, културните и творчески индустрии и новите медии, отчитайки общите характеристики на ценностната нагласа и промененото мислене на индивида, социокултурната общност и обществото като цяло, и да бъде съобразен с актуалните национални, регионални и европейски културни, културно-развлекателни и образователно-възпитателни политики, основани на глобалния достъп и използването на глобалните информационно-комуникационни и медийни мрежи. Осъществяването на тази цел в смисловата рамка на ефективното функциониране на системите на културата, изкуствата и образованието в страната и осигуряване на устойчивото развитие на всички форми на изкуството и на творческа изява, базиращо се на вътрешно администриране и управление на процесите в институционалните и обществени организационно-управленски структури, ще допринесе за формирането на успешен модел на ефективна визуалнокомуникативна среда, осигуряващ идентичност на художествената продукция и практическа реализируемост на културните и художествени политики за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата, културните и творчески индустрии чрез споделени пространства.

Част от специфичните цели на проекта са свързани с обогатяване на методите и подходите за разпространението на знания и формиране на умения за възприемане и разбиране на изкуствата, културните и творчески индустрии, и за създаване на национален художествен контекст, стимулиращ творческите процеси и улесняващ двупосочната връзка между създателите и потребителите на изкуство, което налага проучване и анализ на световните тенденции в изкуството и запознаване с европейския и световен опит в ръководство и управление на институционалните и обществени организационни структури в сферата на визуално-пластичните изкуства  и културата като цяло. В контекста на формиране на художествено-естетическата култура и възпитаване на нови публики е необходимо да бъдат проучвани и анализирани визуално-комуникативните механизми за конструиране на съвременната визуална култура, разглеждана като динамично единство на културни, художествени и визуални практики, навици и умения, споделени визуално-комуникативни пространства и художествени ценности, новите медии, модели на презентация и репрезентация и др. Други се отнасят до разработването на теоретични модели за планиране и разработване на маркетингови изследвания, стратегии и анализи, базирани на основните принципи на националната културна политика, културните организации и органите за закрила на културата и начините за подпомагане и финансиране на културната дейност и на тази на творците.

Останалите цели са насочени към проучването и реализирането на целия спектър от пазарни, непазарни, институционални, организационни и обществени механизми и мерки за опазване, съхраняване, популяризиране и презентиране на художественото наследство и за развитие на изкуствата, културните и творчески индустрии, както и към възможностите, които предоставят ИКТ и новите медии, с цел повишаването на интереса на информираността и достъпа на потенциалните участници в художествения живот, художествените, културно- развлекателни и информационно-комуникационни процеси. Тези проучвания ще бъдат насочени и към проблемите и перспективите, свързани с повишаване интереса на потенциалните публики и привличане и възпитание на нови такива, отчитайки спецификите, проблемите и перспективите пред българските творци и останалите участници в художествения живот и художествените процеси. Ще бъдат разгледани и проучени възможностите и тенденциите за подобряване на художествената и културна инфраструктура на страната и за адаптиране и прилагане на добрите европейски и световни практики и иновации по отношение на формирането и провеждането  на културни политики, насочени към развитието на различните аспекти на националната и международна арт сцена, с оглед на създаването на устойчиво ниво  на  културно  производство и потребление. Също така ще бъдат разгледани и възможностите за разработването на продуктова и маркетингова стратегия за осигуряване на видимост на българската арт сцена спрямо обществото, институциите, организациите и възможните ползи от нея за изграждане на съвременна представа за  изкуства и  културата като цяло,  за  повишаване  на  образоваността  и знанията за тях, за  възпитаване  на  ценности, норми, нагласи и поведение,  и  постигане  на социална  кохезия  между  различни  групи  в  обществото.  Също така е необходимо, с цел популяризирането и презентирането произведенията на съвременните изкуства и продуктите на културните и творчески индустрии в национален и наднационален контекст, и включването на България в Свободната световна арт сцена да бъдат разгледани и проучени различни  възможности  за тяхното създаване,  представяне,  разпространение, потребление и  осмисляне,  от страна на публичните културни и художествени институции (музеи, галерии, иновативни арт пространства, фестивали, културни и арт събития) в контекста на изграждането на национална художествена идентичност, на формирането и възпитаването на нови публики, на подпомагане  разбирането  за  изкуството  в  съвременната постмодерна културна ситуация и в условията на културна глобализация,  и  значението на изкуствата като цяло  за образованието и възпитаването на ценности и норми в обществото.

В прагматичен план това означава разработване на стратегическа теоретичната рамка и на мерки за предприемане на последователни практически стъпки за прилагане на модела на ефективна визуално-комуникативна среда, в която създателите и потребителите на изкуство, производителите на културни продукти и услуги, културните и арт посредници, потенциалните и нови публики, колекционери, меценати, субектите на културно-развлекателната дейност, субектите на културната политика, културните и творчески индустрии, представителите на професионалните художествени гилдийни организации и др., да функционират ефикасно и ефективно и да отговарят адекватно на предизвикателствата на глобалния пазар на изкуството и този на културни продукти и услуги. В този смисъл проектът включва изграждането на пилотен бранд на споделено арт пространство и формирането на общностна художествена идентичност.

Изследователски методи и техники

В хода на изследването те се адаптират прецизно и включват следните методи, похвати и техники: на принципите и методите за конструиране и моделиране ще бъде разработен модел на ефективна визуално-комуникативна  и медийна среда за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии чрез споделени пространства, и ще бъдат формулирани, доказани и защитени предложените културни и художествени концепции, политики и стратегии, осигуряващи нов ефективен подход за развитие на образователно-възпитателен достъп до художествено съдържание и на естетикохудожественото развитие и художествена активност на индивида, общността и обществото като цяло, и за изграждане на устойчива възпитателна, визуално-комуникативна, ценностно-ориентирана, познавателно-развлекателна и естетико-художествена социокултурна среда. Поставените цели и формулираните научни и практико-приложни задачи ще бъдат решени чрез използването на комплексна методология, включваща система от интердисциплинарни и мета теоретични (теоретико-методологически) методи и подходи, играещи евристична, прогностична, илюстрираща, обяснителна и интерпретативна роля, спрямо установяване системността и единството на организационната структура.  

Съобразно целта и произтичащите от нея научноизследователски задачи се предвиждат използване на концептуални методи за моделиране на информационните потоци в организационно-управленските, производствено-изпълнителски, обществени и професионално-гилдийни структури в сферата на визуално-пластичните изкуства, разкриване на информационните извори по темата на проекта, установяване на фактологичната информация по изследваната проблематика с акцент както върху гледищата на отделните автори и критици, така и върху противоречащите си, противоположни и трудно съчетаеми позиции в обхвата на единна информационна база данни, и систематизация на фактологичната информация и знанията. Използваните емпиричните методи и подходи ще се базират на професионалния опит, организационно-управленската квалификация и научноизследователската компетентност на членовете на  екипа по проекта с оглед успешно доказване на първоначално формулираната научна хипотеза. Паралелно с това ще се проведат визуални изследвания на информационно-комуникационната среда, на визуалната култура (визуална реторика, визуална семиотика, мултимодалност, визуални аргументи, мултимодални аргументи), на рекламните и PR практики, стратегии и подходи, на културните, художествени и социални феномени и на добрите практики и иновативни подходи за развитие на визуална-пластичните изкуства и формирането и възпитаването на нови публики, които да се синхронизират с информационните показатели и теоретични концепции. Системният анализ ще позволи разкриването на състоянието на промисляне на досегашните политики и практики за привличане на публики и осигуряване на участие в художествения живот и в художествените процеси в България, като по този начин ще могат да бъдат идентифицирани ключовите фактори, определящи развитието на визуалната и  информационно-комуникационна култура на всички участници в организационно-управленските и духовни, творчески, потребителски, икономически и социокултурни процеси. Функционалният подход ще съдейства за определяне на взаимовръзките, взаимозависимостите и взаимообусловеностите между отделните структурни елементи на системите на изкуствата, културата и образованието в България и тяхното влияние върху социално-икономическото, културно и обществено развитие.

Описание на работна програма на проекта

С цел ефективното представяне в реална политико-икономическа и социокултурна среда на разработвания концептуален модел са заложени последователни практически стъпки за прилагане на модела на ефективна визуално-комуникативна и медийна среда, в която създателите и потребителите на изкуство, производителите на културни продукти и услуги, културните и арт посредници, потенциалните и нови публики, колекционери, меценати, субектите на културно-развлекателната дейност, субектите на културната политика, културните и творчески индустрии, представителите на професионалните художествени гилдийни организации и др., да функционират ефикасно и ефективно и да отговарят адекватно на предизвикателствата на глобалния пазар на изкуството и този на културни продукти и услуги. В този смисъл проектът включва изграждането на пилотен бранд на споделено арт пространство и формирането на общностна художествена идентичност.

  • разкриване на информационните извори по темата на проекта, установяване на фактологичната информация по изследваната проблематика с акцент както върху гледищата на отделните автори и критици, така и върху противоречащите си, противоположни и трудно съчетаеми позиции в обхвата на единна информационна база данни, и систематизация на фактологичната информация;
  • проучване и обработка на информационни ресурси и потоци;
  • проучване и изучаване европейските и световни практики в управлението на изкуствата и културните и творчески индустрии и запознаване с културните, образователни и комуникационни политики в контекста на формиране на визуална и естетическа култура и възпитаване на нови публики;
  •  проучване и анализ на визуално-комуникативните механизми за конструиране на съвременната визуална култура, разглеждана като динамично единство на културни, художествени и визуални практики, навици и умения, споделени визуално-комуникативни пространства и художествени ценности, новите медии, модели на презентация и репрезентация и др.;
  • обосноваване необходимостта от обогатяване на методите и подходите за разбиране на визуално-пластичните изкуства и за създаване на национален художествен контекст, стимулиращ творческите процеси и улесняващ двупосочната връзка между създателите и потребителите на изкуство
  • създаване на условия за концентрация на наличните комуникационно-информационни и медийни ресурси по отношение обучението на организационния, управленски и изпълнителски персонал, стимулирането на отделните структурни звена и на тяхната заобикаляща ги среда.
  • създаване на модел на ефективна визуално-комуникативна  и медийна среда за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии чрез споделени пространства, който в качеството си на теоретичен модел, ще осигури необходимия критически перспективизъм за промисляне на досегашните политики и практики за привличане на публики и осигуряване на участие в художествения живот и в художествените процеси в България, за разработване на концепции, програми и стратегии, осигуряващи нов ефективен подход за развитие на образователно-възпитателен достъп до художествено съдържание и на естетико-художественото развитие и художествена активност на индивида, общността и обществото като цяло, и за изграждане на нова социокултурна среда;
  • балансирано и хармонично използване на информационните и комуникационни ресурси, което да доведе до изграждането на брандинг модел  на ефективна визуално комуникативна среда;
  • повишаване на интереса, информираността и достъпа на потенциалните публики и потребители на културни и арт продукти до различните национални, регионални и наднационални арт форуми, традиционни и иновативни културни и арт събития; фестивали на изкуствата и др.
  • включване в художествения живот и художествените процеси на иновативни модели и подходи за формирането, реализирането на интерактивни форми на презентиране и репрезентиране на предмети на художественото наследство, произведения на визуално-пластичните изкуства и продукти на културни и творчески индустрии, алтернативни форми на представяне, иновативни медийни решения, съвременни аудиовизуални и Уеб технологии и компетенции, споделени пространства и др.
  • стимулиране на научноизследователските търсения за приложение на информационните и комуникационни системи, платформи и технологии в създаване на сигурна информационно-комуникационна среда за развитие на изкуствата, културните и творчески индустрии и формирането и възпитаването на нови публики;
  • теоретични модели за планиране и разработване на маркетингови изследвания, стратегии и анализи, базирани на основните принципи на националната културна политика, културните организации и органите за закрила на културата и начините за подпомагане и финансиране на културната дейност и на тази на творците.
  • проучване и реализиране на целия спектър от пазарни, непазарни, институционални, организационни и обществени механизми и мерки за опазване, съхраняване, популяризиране и презентиране на художественото наследство и за развитие на визуално пластичните изкуства, както и към възможностите, които предоставят ИКТ и новите медии, с цел повишаването на интереса на информираността и достъпа на потенциалните участници в художествения и културен живот и художествените и културни процеси;
  • изследване и анализ на проблемите и перспективите, свързани с повишаване интереса на потенциалните публики и привличане и възпитание на нови такива, отчитайки спецификите, проблемите и перспективите пред българските творци и останалите участници в художествения и културен живот и художествените и културни процеси;
  • проучване на възможностите и тенденциите за подобряване на художествената и културна инфраструктура на страната и за адаптиране и прилагане на добрите европейски и световни практики и иновации по отношение на формирането и провеждането  на културни политики, насочени към развитието на различните аспекти на националната и международна арт сцена, с оглед на създаването на устойчиво ниво  на  културно  производство и потребление;
  • изследване на възможностите за разработването на продуктова и маркетингова стратегия за осигуряване на видимост на българската арт сцена спрямо обществото, институциите, организациите и възможните ползи от нея за изграждане на съвременна представа за съвременните изкуства, културните и творчески индустрии и за българската  култура като цяло,  за  повишаване  на  образоваността  и знанията за тях, за  за  възпитаване  на  ценности, норми, нагласи и поведение,  и  постигане  на социална  кохезия  между  различни  групи  в  обществото;
  • разработване на мерки и препоръки за подкрепа на новите начини за достъп, възприемане и разбиране на културата, изкуствата и културните и творчески индустрии, които да създават трайно отношение към тази сфера;
  • участие в обучителни секции, уъркшопове и курсове за придобиване на нови знания и научни компетенции
  • осъществяване на работни изследователски посещения и участие в международни арт форуми и събития, биеналета, панаири и фестивали на изкуствата, конференции и симпозиуми: Art Basel – Базел, Швейцария; Art Nocturne Knocke, Кноке-Хайст, Белгия;, Istanbul Biennial, 2019, Истанбул, Турция, International Аrt Fair, ART Innsbruck, Инсбрук, Австрия; XX Bienal Internacional de Arte de Cerveira, Сервейра, Португалия; Biennale Arte Venezia, Венеция, Италия.
  • създаване на научни продукти в резултат от научноизследователската дейност на проекта – брошура, статии, доклади и електронен сборник;
  • създаване на специализиран сайт по проблематиката на проекта, който се явява и платформа за неговото развитие;
  • осъществяване на жива обратна връзка, анализ и мониторинг.
  • осъществяване на семинар и кръгла маса;

На тази основа проектът предвижда в средносрочна перспектива създаване на модел на ефективна визуално-комуникативна  и медийна среда за формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии чрез споделени пространства, който в качеството си на теоретичен модел, ще осигури необходимия критически перспективизъм за промисляне на досегашните политики и практики за привличане на публики и осигуряване на участие в художествения живот и в художествените процеси в България, за разработване на концепции, програми и стратегии, осигуряващи нов ефективен подход за развитие на образователно-възпитателен достъп до художествено съдържание и на естетикохудожественото развитие и художествена активност на индивида, общността и обществото като цяло, и за изграждане на устойчива възпитателна, визуално-комуникативна, ценностно-ориентирана, познавателно-развлекателна и естетико-художествена социокултурна среда.

УЧАСТИЕ В МЕЖДУНАРОДНИ НАУЧНИ КОНФЕРЕНЦИИ И ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПОСЕЩЕНИЯ

Посещение на Arte Fiera 2020, 24-26.01.2020 г. Болоня, Италия. Посещение и срещи с представители на Accademia di Belle Arti di Bologna (Болонска Художествена Академия) и Pinacoteca Nazionale di Bologna (National Gallery)

Във връзка с изпълнение на задачите, заложени в научноизследователския проект посетихме 44-ото издание на Arte Fiera, с цел с цел изучаване на добри практики, свързани с бъдещето на културата и изкуството и повишаването на интелектуалното равнище на младите хора, формиране и възпитаване на нови публики в сферата на изкуствата и културните и творчески индустрии. Изданието 2020, второто, водено от Симоне Менегой и Глория Бартоли като заместник-директор, посрещна посетителите на Bologna Fiere с артистичното предложение на 155 галерии.

Проведено бе анкетно проучване за целите на проекта, насочено към проблемите на разпространението/популяризирането на произведенията на изкуството и културата цел привличане и възпитаване на публики и осигуряване на участие в художествения живот и в художествените процеси.

Проведени бяха срещи, разговори със студенти и преподаватели от катедра „Визуални изкуства“ , представители на Академия за изящни изкуства в Болоня.

Посещение на Pinacoteca Nazionale di Bologna (Национална галерия), част от университетския комплекс и провеждане на интервю с Емануела Фиори, мениджър на изложбения офис.

Участие в конференция: The Artistic Cultural Diplomacy Forum 2020 „Building Cultural Bridges through Art, Film and Music, в периода 19 – 22 февруари 2020 г., Берлин, Германия.

Изнесен е доклад и презентация на тема: „Иновативни подходи и методи при представянето и възприемането на културата, изкуствата и културните и творчески индустрии (КТИ) за устойчиво формиране на визуална култура и компетентно отношение към тези сфери от страна потребители и публики“

За контакт

София 1000, ул. Московска 49
+359 02 9308 202